بازاریابی محتوا چیست؟
نوشته شده توسط : بازاریابی اینترنتی

بازاریابی محتوا یا استراتژی محتوا از جمله مفاهیمی هستند که در زمینه کسب و کار اینترنتی بسیار به گوش می‌رسند. تولید محتوا و اشتراک گذاری در بین افراد جامعه اساس بازاریابی محتوا می‌باشد. هدف بازاریابی محتوا جذب مشتری و سپس تعامل با مشتری و در نهایت حفظ مشتری است.
تعریف جو پلیتزی از بازاریابی محتوا
فرآیندی که در آن شما محتوایی جذاب به منظور جذب مخاطبان، تولید و منتشر می‌کنید، بازاریابی محتوا است و نتایج سودمندی برای شما و مخاطبان به همراه خواهد داشت.
تاریخچه بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا از زمان کشیدن نقاشی انسان‌های اولیه بر روی دیوار غارها ایجاد شد. بنجامین فرانکلین اولین کسی بود که برای در اختیار قرار دادن محتوای خود سال نامه‌ای را منتشر کرد. این اقدام وی در واقع همان بازاریابی محتوای امروزه محسوب می‌شود.
با توجه به توضیحاتی که عرض کردیم، قدمت بازاریابی محتوا حدوداً به ۳۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. درست است که مفهوم بازاریابی امروزه به نسبت بازاریابی محتوا در گذشته تفاوت بسیاری دارد اما پایه و اساس آن مشابه است.
مثال‌هایی در رابطه با تولید محتوا
برای نمونه افراد متخصصی که در مشاوره به کسب و کارها فعالیت می‌کنند، پادکست‌های صوتی یا ویدیو را به منظور پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی به صورت رایگان منتشر می‌کنند.
بروشورهایی که به توزیع یک محصول می‌پردازند.
بروشورهای آموزشی که موضوع را آموزش می‌دهند و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
فصلی از یک کتاب که نویسنده آن را به رایگان منتشر می‌کند.
تولید پادکست‌هایی که در خصوص موضوعات مختلف هستند.
مخاطب این پادکست‌ها دارای کسب و کاری هستند که می‌خواهند آن را گسترش دهند و اگر محتوا برایشان جذاب باشد، حتماً به محتواهای دیگری که توسط همان فرد منتشر شده است، علاقه مند خواهند بود و تمایل به همکاری با آنها خواهند داشت.
استراتژی بازاریابی محتوا
به دلیل اینکه کسب وکارها تفاوت دارند، در مورد مفهوم‌های استراتژی محتوا، نظرات گوناگونی وجود دارد. متخصص یک کسب و کار، نمی‌تواند درباره محتوای سایر کسب و کارها نظر بدهد. پس تلاش کنید که برای ایجاد یک استراتژی محتوای موفق، فاکتورهای لازم را در طراحی آن لحاظ کنید.بازاریابی محتوا
فایده و هدف بازاریابی محتوا چیست؟
افزایش اعتماد در مخاطب
برای مثال اگر شما یک فروشنده ساعت باشید، و در وبسایت خود ویدیوهایی درباره تشخیص یک ساعت اصل از فیک را منتشر کنید، بیننده و مشتری سایت شما حتماً به این موضوع فکر می‌کند که اگر وب سایتی درمورد تفاوت محصولات اصل و فیک تولید محتوا می‌کند، به طور حتم محصولات اورجینال می‌فروشد.
ساخت برند
به طور مثال وب سایت دیجی کالا، ابتدا محتوایی در مورد محصولات تولید کرد و مشتری بعد از مطالعه توضیحات و رصد قیمت به شکل سنتی خرید انجام می‌داد. یعنی بعد از انتشار محتوا با اطلاعات کامل در زمینه کالا، این وبسایت با گذر زمان در افراد اعتماد سازی را بوجود آورده و کم کم آمار خرید و فروش از این سایت بالا رفت. جالب اینجاست که امروزه دیجی کالا، تبدیل به یک بازارچه اینترنتی شده است که افراد یا شرکت ها به فروش محصولات خود می‌پردازند.
آگاهی بیشتر مخاطب درباره محصولات وب سایت
برای مثال فرض کنید که یک محصول کاربردی تولید شده است. اما به دلیل اطلاعات کم درباره مزایای آن، هیچکس تمایلی به خرید ندارد. پس برای افزایش فروش، لازم است که محتوایی درمورد محصول مدنظر تولید شود تا باعث آگاهی بیشتر مخاطب گردد.
بهبود بخشیدن به سئو
به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر، سئو می گویند. به تعریف ساده‌تر یعنی وب سایت شما در دیدگاه گوگل با کیفیت جلوه کند. اگر بتوانید از کلمات کلیدی به بهترین شکل استفاده نمایید، وب سایت شما رتبه بالاتری در گوگل کسب می‌کند و در نهایت ترافیک وب سایت شما به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.
ارگانیگ
به افرادی که از راه گوگل به وب سایت شما وارد می‌شوند، ارگانیک می گویند. افرادی که از طریق تبلیغ‌ها به سایت وارد می‌شوند شامل ارگانیک‌ها نمی‌شوند. برای مثال: اگر فردی تمایل به خرید مبل دارد اولین روشی که اقدام می‌کند جستجوی عبارت قیمت مبل در موتور جستجوگر گوگل می‌باشد. اگر شما در فروشگاه اینترنتی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید، گوگل وب سایت شما را به آن شخص نشان می‌دهد.
جذب مؤثر مخاطب
با توجه به مثال قبلی، شخصی که برای رصد قیمت‌ مبل وارد وبسایت شما می‌شود، اگر در سایت شما محتوای با ارزشی وجود داشته و یک استراتژی محتوایی مناسب به کار رفته باشد، بازاریابی محتوا به بهترین شکل خود انجام گرفته است. شما می‌توانید با استفاده از استراتژی‌های مناسب و محتوای با ارزش، مخاطبانی را که وارد وبسایت شما شده‌اند را به مشتری‌های همیشگی و وفادار به خود تبدیل نمایید. یکی از بزرگترین مزیت‌های این نوع از بازاریابی، افزایش فروش و موفقیت کسب و کارهای کوچک می‌باشد.
به وجود آوردن وفاداری در مخاطب
با توجه به مثال قبل اگر فردی از وب سایت شما بازدید کند و پس از بررسی قیمت و مطالعه، از خرید مبل منصرف شود، با توجه به محتوای مفید وب سایت شما و اطلاعات دقیق و تنوع در بررسی کیفیت انواع مبل، به طور حتم دوباره وارد وب سایت شما خواهد شد. به این ترتیب آن مخاطب شما را به عنوان وب‌سایتی جهت فروش مبل و لوازم خانگی می‌شناسد و همچنین مطالب شما را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارد و به این ترتیب ترافیک وب سایت شما بیشتر خواهد شد.
افزایش مقدار فروش
افزایش مقدار فروش محصولات آخرین هدف بازاریابی محتوا می‌باشد که بعد از محتوا و برندسازی و در آخر جذب مخاطب می‌آید.
بهبود مقدار نرخ بازگشت سرمایه یا ROI
جالب است که بدانید بازاریابی به روش سنتی 62 درصد هزینه بیشتری نسبت به بازاریابی محتوا دارد. همچنین بازاریابی محتوا به مقدار سه برابر بیشتر از بازاریابی سنتی تاثیرگذار خواهد بود.

علل رونق در بازاریابی محتوا
برطرف کردن مشکل مخاطبان
ایجاد نیاز در کاربران با تولید محتوای مفید
پاسخ به سؤال کاربر
افزایش سهم مشتری در خرید
افزایش دسترسی به اینترنت
افزایش آگاهی بخشیدن به کاربر
کاهش هزینه در انتشار محتوای کاغذی
افزایش انگیزه خرید در مخاطب
هدف از تولید محتوای با کیفیت چیست؟
در این باره بهتر است که از خود چند سؤال بپرسید:
نتایج تولید محتوا چه خواهد بود؟
تولید محتوا برای چه افرادی انجام می‌گیرد؟
از چه کانال‌ها و قالب‌هایی، محتوارا منتشر می‌کنند؟
شناخت صحیح مخاطب و کاربر یک وب سایت
پایه تولید یک محتوای مناسب، سلیقه مخاطب می‌باشد. در این باره باید از خود پرسید:
علایق مخاطبان ما چیست؟
کدام رده سنی ما مخاطب ما هستند؟
ویژگی مشترک مخاطبان در چیست؟
بیشتر مخاطبان سایت مذکر هستند یا مؤنث؟
علاقه و نفرت آنها درباره کدام قسمت از سرویس‌هایی می‌باشد که رقیبان ارائه داده‌اند؟
انواع قالب
مخاطبین وبسایت شما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بخشی با مطالعه متن‌های خاص تحت تأثیر قرار می‌گیرند. برخی با مشاهده تصویرهای با کیفیت. با شناخت درست مخاطب، ارتباط گیری درستی با آنها انجام دهید.
قلعه تولید محتوا چگونه ساخته می‌شود؟
برای نشات گرفتن از یک منبع لازم است که شما یک قلعه تولید محتوا داشته باشید. به طور حتم بهترین قلعه برای انتقال محتوا به مخاطب، یک وب سایت می‌باشد.
ممنون که تا پایان این مقاله ما را در وبلاگ لوکس بلاگ همراهی نمودید. امیدواریم که از مطالعه مطالب لذت برده باشید.





:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: